Tříletí a šestiletí v jedné třídě? Děti by se od sebe naučily mnohem více, říká kouč Vratislav Hlásek

Co by dětem mohlo pomoci, aby v dospělosti vycházeli i s někým jiným než jen s vrstevníky? Třeba smíšené třídy.

Pětiletá Jasmínka chodí do školky, ve které děti nejsou rozdělené podle věku. Během dne tak pomáhá tříletým zapnout bundu a postavit puzzle. Od předškoláků pak zjišťuje, jak rychle vylézt na prolézačku a přečíst písmenka. Podle její maminky to obohacuje všechny.

Jednou z věcí, kterou někteří lidé na vzdělávání kritizují, je právě absence smíšených tříd. „Stejně staré děti se od sebe nemají co učit. Vždy se naučí mnohem více od mladších a od starších,“ myslí si také terapeut Vratislav Hlásek.

Je to podobné jako v rodině. „Od starších okoukávají, kam mají za chvíli dospět. Na mladších se učí nejen rodičovské dovednosti, ale i ty manažerské. Jak je vést, zabavit, motivovat,“ vyjmenovává Hlásek. Navíc mít ve třídě 20 dětí, které potřebují asistenci u krmení, oblékání a hygieny musí být náročné i pro sebelepší učitelky.

Když věk znamená více než dovednosti

Rodiče často dávají potomky zejména do školky, aby se socializovali. Podle Hláska se tím ale spíše „antisocializují“. Dnes mají děti problém vycházet s někým jiným než s vrstevníky. „Je běžné, že šesťák s deváťákem nemluví,“ vysvětluje Hlásek.

To, že je věková hranice u nás stavěná od mala, má následky i do dospělosti. „Lidé pak nejsou schopni přijmout, že jim ve 40 letech šéfuje někdo, komu je 27. Co by jim měl říkat takový cucák,“ vysvětluje Hlásek a dodává: „Často se jako důležité kritérium bere věk a ne dovednosti. Přitom někdo, kdo ve 27 letech založí firmu a může zaměstnávat čtyřicetileté, má kompetenci.“

Jak nás první měsíce života ovlivňují v dospělosti? K čemu jsou dobré přechodové rituály z dětství do dospělosti? Proč mají rodiče někdy problém nechat děti vyletět z hnízda? A jaké vzorce chování přejímáme od rodičů? Více se dozvíte v podcastu s terapeuty Janem Vávrou a Vratislavem Hláskem.

Vratislav Hlásek je kouč, autor metody osobní re/design a průkopník přechodné pěstounské péče. Se svojí ženou Alžbětou napsal knihu (Re)design rodiny.

S Vratislavem Hláskem si povídal terapeut Jan Vávra, lektor rodičovských kurzů, který je s Ivanou Štefkovou spoluautor Rodičovské posilovny, výcviku odolnosti pro rodiče a rodiny.

Chcete vědět o dalším dílu?