Chcete se vyhnout špatným stravovacím návykům? Nejlepší je dětem jídlo nenutit a jít jim příkladem.
Nikam nepůjdeš, dokud to nesníš. Jak to držíš příbor? Tady máš lízátko, hlavně už neřvi. Věty, které jsme slýchali v dětství a které někdy sami používáme, mohou potomkům zavařit. „Často přemýšlíme, co má dítě jíst, ale už nekoukáme na to, za jakých okolností a v jaké atmosféře jí,“ upozorňují psycholožka Ivana Štefková a terapeut Jan Vávra.
Jako rodiče šílíme, když naše děti chtějí uvařit jen pět jídel stále dokola a nic jiného nezkusí. Podle vědeckých výzkumů je to běžné. „Aby dítě chtělo jídlo ochutnat, potřebuje ho nejdřív aspoň desetkrát vidět. Dalších nejméně deset ochutnání trvá, než se to dítěti zalíbí,“ říká Ivana Štefková. Přitom často takovou příležitost nevytváříme a v začátcích býváme direktivní.
Koukám se, co děláš ty
I když si to neuvědomujeme, děti nás neustále pozorují. Jsme jejich vzorem. „Mysleme na to. Když jim říkáme, že mají jíst hodně zeleniny, a sami ji nejíme. Vidí to a vnímají,“ říká Ivana Štefková. Nejlepší je mít zdravé jídlo vždy po ruce. Pokud bude schované, ratolesti radši sáhnou po balíčku sušenek.
Doby, kdy stály učitelky nad malými strávníky, dokud jídlo nedojedli, jsou snad už pryč. Potomkům neprospěje, ani když je doma nutíme dojíst všechno, co mají na talíři. „Lepší je vzít si menší porci a přidat si, až když dojíme,“ myslí si Ivana Štefková.
Pláčeš? Vezmi si něco dobrého
Děti by se měly naučit rozpoznat pocit hladu. A odlišit ho od nepohody. „Když nešťastné dítě přikládáme k prsu nebo mu dáváme rohlík v tramvaji, aby nebrečelo, může se naučit zaměňovat dva impulsy – mám hlad a potřebuju nasytit, cítím prázdnotu a nepohodlí a potřebuju utěšit,“ říká Ivana Štefková.
Není pak výjimkou, že právě sladkým a nezdravým jídlem někteří dospělí řeší své problémy. „Formování vztahu nepomůže ani to, když dětem běžně sladkosti zakazujeme a pak jim je dáváme jako odměnu,“ vysvětluje Jan Vávra.
Proč je dobré vystavovat děti různým potravinám? Kdy snaha, aby děti jedly hodně ovoce a zeleniny, přináší opačný účinek? Co když děti jí jen suché pečivo a rýži? A jak může ovlivnit společná příprava jídla atmosféru v rodině? Více se dozvíte v podcastu s terapeutem Janem Vávrou a psycholožkou Ivanou Štefkovou.
Psycholožka Ivana Štefková poznává a objevuje resilienci ~ schopnost ohnout se, ale nezlomit. Terapeut Honza Vávra je lektor rodičovských kurzů. Společně vytváří podpůrný prostor pro rodiče a rodiny Rodičovská posilovna.
Odkazy na výzkumy zmiňované v podcastu:
📖 Carolyn White – Is Your Child a Picky Eater? They May be a Highly Sensitive Person
📖 Healthy Eating Research – Ages 2-8 Feeding Recommendations
📖 Scaglioni, S., De Cosmi, V., Ciappolino, V., Parazzini, F., Brambilla, P., & Agostoni, C. (2018). Factors Influencing Children’s Eating Behaviours. Nutrients, 10(6), 706. https://doi.org/10.3390/nu10060706
📖 Birch, L., Savage, J. S., & Ventura, A. (2007). Influences on the Development of Children’s Eating Behaviours: From Infancy to Adolescence. Canadian journal of dietetic practice and research : a publication of Dietitians of Canada = Revue canadienne de la pratique et de la recherche en dietetique : une publication des Dietetistes du Canada, 68(1), s1–s56.
V bonusovém díle na platformě Pickey najdete:
🍉 tipy na otázky, které si ve vztahu k jídlu položit
🍉 jak dítě přistupuje k jídlu v určitém věku – vývojové milníky od 2 do 8 let
🍉 tipy, na co se při jídle zaměřit z pohledu výzkumů
🍉 tipy, jak přistupovat k jídlu s vybíravými strávníky