Chcete, aby se dítě něco naučilo? Místo nátlaku zajistěte bezpečí, říká psycholožka Mária Anyalaiová

Napětí, křik rodiče, pláč dítěte. Funguje u vás takto učení plavání nebo zkoušení dítěte do školy? Je čas dělat to jinak.

Jana chtěla, aby její dcera měla dobré známky. Sama pocházela z učitelské rodiny, kde se ani trojky netolerovaly. Eliška nechtěla matku zklamat. Nátlak ale neustála a radši chodila za školu. Až když si Jana uvědomila, že samé jedničky nikomu štěstí nepřinesou, situace se změnila. Eliška se uvolnila, učení ji začalo bavit a domů nosila dobré známky.

Stejně jako šesťačka Eliška to má spousta dětí. „Jsme schopni se učit nové věci a integrovat je, pokud se cítíme v bezpečí. Pokud se dítě bojí, protože rodič čeká skvělé výsledky, je pravděpodobnější, že potomek selže,“ říká psycholožka Mária Anyalaiová. To platí ve škole stejně jako jinde v životě.

Pohlaď si pejska, nic to není

Tlak na ratolesti, že musí něco zvládnout, je vidět často. „Stačí pak jít na dětskou psychiatrii, kde jsou děti, které se bojí selhání. Těm se rozbíhají psychické nemoci, úzkosti a deprese, v důsledku toho, že chtěly dostát rodičovskému očekávání,“ vysvětluje psycholožka.

Jak ale zajistit bezpečí a potomkovi neublížit? „Vždy je důležité, jaká je situace z pohledu dítěte,“ myslí si Mária Anyalaiová. Když se dítě bojí psa, nepomůže zavírat mazlíčka do kumbálu, kdykoliv dítě dorazí k babičce. Ani nátlak, že si ho musí hned pohladit. Nejlepší je dát dítěti prostor a pak se bezpečně přibližovat.

Stačí to jen okoukat

Rodiče mohou s nepříjemnými situacemi pomoci. Přes svoje chování a tón hlasu regulují emoce potomků. „Děti jsou schopné přežít nástrahy války, smrt člena rodiny nebo katastrofy, pokud mají vedle sebe emočně zregulovaného dospělého, na kterého se mohou spolehnout,“ říká Mária Anyalaiová.

A jak usměrňovat svoje emoce? Nejlepší je se zastavit. „Tím pomůžeme dítěti víc, než když emotivně eskalujeme konflikt. A dáme mu nevhodnou rodičovskou lekci,“ tvrdí psycholožka. Když se pak zkusíme vcítit do ratolesti a zároveň odhalíme záměr jejího chování, dokážeme reagovat o dost lépe.

Jak zvyšovat dětskou odolnost? Proč je dobré zkoumat, kdo v rodině zvládl náročné situace? K čemu nám poslouží terapeutické karty? A jak nám pomáhá budování imaginativních zdrojů? Více se dozvíte v rozhovoru s terapeutem Janem Vávrou a psycholožkou Máriou Anyalaiovou.

Mária Anyalaiová je psycholožka a psychoterapeutka, která se zabývá mimo jiné pomocí při krizích a tragických událostech.

Povídal si s ní terapeut Honza Vávra, lektor rodičovských kurzů, který s Ivanou Štefkovou vytváří podpůrný prostor pro rodiče a rodiny Rodičovská posilovna.

Chcete vědět o dalším dílu?